امين رويحه
347
درمان با گياهان از نظر طب قديم و جديد با تصاوير گياهان ( فارسى )
ملاحظاتى راجع به كشت و زرع آن : تخم اين گياه را در اواخر ماه فروردين يا ابتداى اردىبهشت مىكارند تخم آن را بفاصلهء ( 10 - 12 ) سانتيمتر مىكارند . براى هر متر مربع از زمين يك گرم و نيم از تخم ترتيزك كافى خواهد بود . تخمهاى اين گياه را بايد روى زمين بپاشند و چيزى روى آنها نريزند فقط يك تختهء چوبى روى آنها بگذارند ، ترتيزك چندان احتياجى به آفتاب ندارد ، بلكه در مكانى كه آفتاب و سايه داشته باشد به خوبى مىرويد . در هر دو هفته يك مرتبه تخم اين گياه را مىكارند و بدينوسيله دائما از برگهاى تازهء آن استفاده مىكنند تخم ترتيزك در اواخر ماه تير يا اوايل ماه مرداد بدست مىآيد ، تخم اين گياه را مىشود تا سال آينده نگاه داشت ترتيزك را مىتوان پس از كاشتن بفاصلهء ( 2 - 3 ) هفته چيد ، زيرا ارتفاع آن در اين مدت به ( 6 - 8 ) سانتيمتر مىرسد . موقعى كه غنچههاى ترتيزك ظاهر شوند نظير ادويهجات ديگر خواص خود را از دست مىدهند .